X
تبلیغات
روان شاد - کم رویی ، علل و روش های مقابله با آن

روان شاد

روانشناسی

کم رویی ، علل و روش های مقابله با آن

[n1] 

کم رویی ، علل و روش های مقابله با آن

 


                                                   کمرویی

    

   کم رویی یعنی دست پاچه شدن در مقابل افراد و احساس ناراحتی کردن در حظور دیگران.کم رویی مشکلی است که اگر درمان نشود کلیه روابط و رفتارمان در طول زندگی را تحت تاثیر قرار داده و انرژی جسمی و روانی مان در برخورداری از یک زندگی فعال و مطلوب را خنثی خواهد کرد.لازم به ذکر است که کم رویی خود منشاء سایر مشکلات رفتاری و روانی مانند تنهایی ، از خود بیگانگی، افسردگی ، اعتماد به نفس پایین و غیره نیز می باشد.هدف از مطرح کردن بحث کم رویی این است که در صورت احساس مشکل در خودمان با بکار گیری مهارت های مقابله ای مفید بتوانیم بعنوان یک شهروند خوب بر رفتار و روابط خود و دیگران تسلط کافی داشته و از حق و حقوق خودمان دفاع نموده و بر نیازها و احساسات دیگران احترام قائل شویم.





                    

                   علل کم رویی


1.      انتقاد مکرر و بیش از حد از کودکان و نوجوانان

2.      کم معاشرت بودن والدین

3.      فقدان دوست و همسالان مناسب

4.      فقدان ارتباط کلامی و اجتماعی مناسب در محیط خانوادگی

5.      تسری بخشیدن دید منفی نسبت به جامعه از سوی والدین و سایر اطرافیان

6.      تشویق غیر مستقیم به کم رویی و ارزش تلقی کردن آن در خانواده های سنتی


 تجارب و ویژگی های افراد کم رو

1.      ناراحتی جسمی مانند درد معده، تپش قلب، عرق کردن و سرخ شدن

2.      احساس حقارت و خود کم بینی

3.      نگرانی و پیش داوری منفی در مورد ارزیابی دیگران از خودشان

4.      مهارت های اجتماعی ضعیف و دست پا چلفتی بودن در ارتباط با دیگران

5.      احساس ناراحتی در حضور افراد غریبه بخصوص جنس مخالف

6.      خودداری و ترس از ابراز وجود و اظهار نظر در جمع


 مهارت های مقابله ای برای حل مشکل کم رویی

1.      کنترل شیوه ی تفکر خود نسبت به کم رویی:

برای اینکه بتوانید بر مشکل کم رویی خود غلبه نمایید هرگز نگویید که کم رویی بخشی از شخصیت من است که ممکن نست بتوانم  آنرا تغییر دهم یا اینکه علت کم رویی من رفتار های نامناسب دیگران است بلکه بهتر است بگویید ‍" گاهی اوقات احساس کم رویی طبیعی است ولی من می توانم یاد بگیرم که علی رغم این احساس ، خود را اجتماعی تر کنم و منهم نقاط قوت زیادی نسبت به دیگران دارم".

2.      بهبود مهارت های مکالمه ای خود:

موقع صحبت کردن با دیگران سعی کنید منظورتان را با جملات کوتاه بیان کنید و کیفیت ارتباط باید با آرامش ، توجه ، پذیرش ، غیر رسمی و همراه با درک و فهم و علاقه باشد و ارزش ارتباط را با توجه خالصانه و صادقانه به چیز هایی که برای طرف مقابل مهم است ، نشان دهید.
از روش های زیر برای تمرین حرف زدن با دیگران استفاده نمایید:

·         استفاده از تلفن و گفتگو با افراد نا آشنا در ادارات و سازمان ها و شرکت ها و غیره و ارزیابی نحوه ی گفتار خود و واکنش های دیگران

·         سلام گفتن ، در سلام گفتن به افرادی که کمترین آشنایی با آنها دارید ، پیشدستی کنید و خودتان را بروز دهید و مطمئن باشید که جواب محبت امیز خواهید شنید.

·         سوال کردن ، وقتی از کسی سوال می کنید ، نشان می دهید که به او ارزش قائلید و به او اعلام نیاز می کنید و او نیز از ارائه ی پاسخ به شما احساس لذت میکند و شما در این مورد آغاز گر ارتباط هستید.

·         در مورد تجارب و علایق مشترک با مردم صحبت کنید ؛ در مورد بازی های ورزشی ، آب و هوا ، ترافیک و غیره ابراز نظر کنید و مطمئن باشید که جواب هایی خواهید شنید که موجب تداوم ارتباط خواهد شد.

·         برای انکه بتوانید با مردم ارتباط بر قرار کنید نیازمند کسب اطلاعاتی در زمینه ی مسائل فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و ورزشی و غیره هستید پس به اطلاعات عمومی خود با خواندن روزنامه ، مجله ، کتاب و استفاده از سایر رسانه ها ، بیافزایید.

3.      اگر کمرو هستید یادتان باشد که شما فقط مشکل مهارتی دارید نه مشکل ساختاری جسمی و ذهنی و هوشی پس سعی کنید با توسعه ی مهارت های اجتماعی خود مشکل را برطرف نمایید .

4.      همواره به خود تلقین نمایید که من چیزی از دیگران کم ندارم و با صبر و حوصله و برنامه ریزی و بتدریج میتوانم بر تمامی مشکلاتم غلبه نمایم.

5.      برای رفع مشکل کم رویی از بزرگتر ها ، دوستان و مشاوران تربیتی کمک بگیرید.

 


 [n1]

+ نوشته شده در  دوشنبه شانزدهم اسفند 1389ساعت 16:45  توسط وفا  |